12.06.09 Skotten

Hvorfor gjøre det enkelt.

Dette skulle i utgangspunktet være en grei kveldstur til Fræna sykkelklub's post 10 på Skotten.
Men allerede før vi startet var vi enige om å prøve å sykle minst mulig etter asfalt, og prøve å bruke
alternative ruter. Vi fant ut at det skulle være mulig å gjøre det meste av turen på grusveier og stier.
Vi startet på Eide og syklet mot Vevang.
I Storvika tok vi av på en grusvei rett opp mot Melen.
Etter 2,5 km delte veien seg og vi tok av til høyre ned mot Skotten. Det var ok sti der og, etter
at vi hadde syklet ca 1,5 km kom vi til et kryss og vi valgte venstre for å se om det var mulig å
komme seg til skytebanen den veien. Det var det ikke, og vi måtte snu ved fjellfoten. Vi valgte
den beste veien ned mot Sandblåst hvor vi igjen møtte asfalt, som vi fulgte til Skotten, og post 10.
Etter kartet på gps'en skulle det være en traktorvei/sti videre mot Sandblåstmyrene derifra.
Så etter å ha signert boka la vi ivei rett mot Sandblåstmyran, men etter ca:500 meter stoppet stien.
Vi måtte igjen sjekke med kartet, og fant ut at om vi fortsatte rett mot sørøst i 200 meter ville vi
komme in på en ny sti. Det gjorde vi, men det var både vått og ulendt, så når vi kom inn på ok
sti/traktorvei, fulgte vi den ned mot Sandblåst, og videre ned mot hovedveien mot Vevang.
Etter litt kjøring på asfalt ble vi enge om å ta av i Gautvika og sykle Godalen og Bollia tilbake til Eide.